Alla inlägg den 2 februari 2008

Av bright - 2 februari 2008 19:47

De kokböcker som jag baserar mina veckomenyer på är alla viktväktarkokböcker. För närvarande använder jag följande:


  • Familjekokboken
  • Familjekokboken del 2
  • Sunt, snabbt och smalt med viktväktarna
  • Mina bästa recept
  • Pastaboken
  • Viktväktarna-Mat för alla
  • Krydda din tillvaro

Utöver detta kan det även dyka upp maträtter från olika veckohäften eller från forumet på Viktväktarna.se - mitt vattenhål i öknen.... :)

Av bright - 2 februari 2008 19:42

4 portioner


  • 8 små vetetortillas à 30g
  • 2 grillade kycklingfiléer
  • 200g färska champinjoner
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 1 dl salsa
  • 500g keso
  • 1 dl riven ost, max 17%

Sätt ugnen på 200 grader. Tärna kycklingköttet och skär chaminjonerna i bitar. Blanda kyckling, champinjoner, vitlök, salsa och keso. Fördela blandningen i bröden och rulla ihop. Lägg riven ost på varje rulle. Gratinera i ugn tills osten fått fin färg, ca 8 min. Under tiden rätten är i ugnen, gör en sallad att servera till.

Av bright - 2 februari 2008 19:38

4 portioner


  • 4 ägg
  • 6 msk vetemjöl
  • 5 dl lättmjölk
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk flytande margarin
  • 200g rökt skinka (jag brukar använda rökt kalkon-pålägg)

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg, mjöl och lite av mjölken till en klimpfri smet. Häll i resten av mjölken, samt saltet och blande om. Skär skinkan i strimlor eller tärningar och lägg dem i en smord långpanna. Häll på pannkakssmeten. Grädda i ugnen tills smeten stelnat och ytan fått färg, 25-30 min. Servera med råkostsallad.

Av bright - 2 februari 2008 19:34

 2 portioner


  • 3 dl kokt spagetti
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 120 g kokt eller rökt skinka (jag brukar ta rökt kalkon-pålägg)
  • 2 tsk flytande margarin
  • 1 ½ dl lättmjölk
  • 2 ägg
  • 1 krm svartpeppar
  • 4 tsk riven parmesanost

Skala och finhacka löken. Skala och krossa vitlöken. Skär skinkan i strimlor eller tärningar. Hetta upp margarinet i en kastrull. Lägg i lök, vitlök och låt fräsa tills löken är mjuk. Lägg i skinkan och låt den fräsa med några minuter. Vispa ihop lättmjölk och ägg. Häll smeten i kastrullen och låt den bli krämig på svag värme under omrörning. Lägg i spagettin och låt den bli genomvarm, rör om försiktigt under tiden. Lägg upp rätten och strö över parmesan. Servera med tomat och grönsallad.

Av bright - 2 februari 2008 19:10

 

  • Tortillalasagne, Familjekokboken II 84, 7p
  • Fiskbiffar + potatis, Mina Bästa Recept 46, 2,5+4p
  • Moussaka, Famljekokboken II 45, 6p
  • Spagetti carbonara, Familjekokboken 155, 7,5p
  • Basilikakyckling + ris, Mat För Alla 86, 4,5+4p
  • Ugnspannkaka, Familjekokboken 138, 4p
  • Lätta lådan, Pastaboken 93, 6.5p
  • Laxkotlett i paprikasås + potatis, Familjekokboken II 62, 5+2p

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards